top
logo

Objednat zasílání novinek

Přihlášení




7. Období 1948–1989 Tisk Email
Z Rokycan i odjinud - Kapitoly
Neděle, 23 Říjen 2011 02:00

obr. – Škoda, Závody V. I. Lenina (ZVIL)

Skoda_MDosavadní společenské a majetkové poměry se v Rokycanech, stejně jako v celé společnosti, radikálně změnily po roce 1948. Došlo nejen k zestátnění majetku, ale i k zásadním změnám ve vzhledu celého města. Od konce 50. let nahradily původní stodoly, stáje, ale i domy na předměstí nové ulice s bytovou výstavbou (zejména oblast Železné, ulice J. Knihy). Postupně byla zničena oblast Pátku, kde vyrostlo rovněž sídliště. Plošným demolicím se neubránilo ani centrum města, zmizela řada měšťanských domů, stejně jako oblíbené hostince U černého koně, Černá hospoda, Koruna, Rychta, Morava či restaurace na koupališti. Kromě sídlišť a nových obchodů bylo vybudováno sídlo OV KSČ, areál základní a někdejší zvláštní školy na Jižním předměstí, obchodní centrum Žďár, autobusové nádraží, basketbalová hala či zimní stadion. Došlo také k zásadní přestavbě sokolovny.

V období po roce 1948 se zcela změnil zdravotní a sociální systém. Ačkoliv se již před první světovou válkou uvažovalo o výstavbě nemocnice ve městě, na realizaci se čekalo další půlstoletí. Areál nemocnice, umístěný nad městem, byl dokončen v roce 1957. Sociální služby pro seniory se soustředily do panelového osmipatrového domu čp. 13/I, dnes domu s pečovatelskou službou.

V průběhu šedesátých let byly navázány družební styky s městy Greiz v bývalé NDR, Bogdanovič v někdejším SSSR a slovenskou Trnavou. Výměnných pobytů se zúčastňovali jak studenti, tak i zaměstnanci podniků. Většina závodů se v tomto období rozrůstala a zvyšovala výrobu. Původní městské železárny se staly součástí podniku Škoda, kam byly po několika převodech nakonec začleněny i bývalé Hirschovy závody. V samém centru města tak byly umístěny velké průmyslové provozy. Spojením někdejších továren Tudor a Tripol vznikl Favorit, který Rokycany proslavil i v zahraničí. Zcela novým podnikem, který byl umístěn v někdejších Guthových železárnách, byla strojní a traktorová stanice.

K výraznému nárůstu obyvatelstva došlo připojením sousedních, dosud samostatných obcí, v roce 1960 Borku, a zejména od roku 1980 integrací Rokycan s Litohlavy, Kamenným Újezdem a Svojkovicemi. V roce 1989 dosáhl počet obyvatel Rokycan svého historického maxima, a to 16 306 obyvatel.

 

bottom

Založeno na Joomla!. Designed by: multi-colour template shared hosting Valid XHTML and CSS.

© 2010–2017 ROKYCANŠTÍ PATRIOTI
Veškeré materiály zveřejněné na tomto webu podléhají autorskému zákonu. V případě jejich převzetí je nutno uvést zdroj Rokycanští patrioti.